artikel

Lean voor het mkb?
TON SOONS

Hoe lean is lean?

LEAN is een breed gewaardeerde filosofie om de kwaliteit van jouw

bedrijf structureeel te verbeteren.

 

Ik heb er zelf een haat-liefdeverhouding mee. De liefde zit in de eagerness om continue aan de beste versie van je bedrijf te willen werken. Sneller, beter, goedkoper. Of in mijn eigen bewoordingen: sterke bedrijfscultuur, maximale concurrentiekracht en hoge klantloyaliteit. Wie kan daar nu op tegen zijn?

Allereerst dit. Als je meer wilt weten over lean, wil ik je wijzen op het boek LEAN BASIS van Rudi Gort. Dit is absoluut een aanrader. Het gaat in op de geschiedenis en alle principes worden helder beschreven.

 

THE TOYOTA WAY
Lean wordt ook aangeduid als ‘The Toyota Way’. Voor een goed begrip moet je ook de culturele achtergrond van het ontstaan begrijpen. Lean is een filosofie. De grootste valkuil bij de toepassing van lean is dat je enkele handige principes gebruikt, maar dat de filosofie geen onderdeel wordt van de bedrijfscultuur.

Afgezien van de culturele inspanning die dit vergt en zonder deze principes inhoudelijk ter discussie te stellen, kun je je wel afvragen of jij wilt schitteren met de kracht/filosofie van anderen? Belangrijker nog, of jij kunt schitteren met de kracht van anderen? And last but not least of het wel nodig is om te schitteren met de kracht van anderen?

Een ander punt is de tijdsgeest. Het optimaliseren van prestaties stond begin vorige eeuw al volop in de belangstelling. Een bekende pionier was de Amerikaan Frederick Taylor. Centraal in zijn opvatting staat het wetenschappelijk meten van prestaties. Lean is hier een voortvloeisel van en heeft deze manier van denken geoptimaliseerd.

 

LEAN ALS KEURSLIJF
Toch geldt de vraag of je systemen, procedures en mensen telkens in een gewenst organisatorisch keurslijf kunt of wilt persen? Het risico is aanwezig dat je met dat keurslijf het tegenovergestelde bereikt. Specifieke en vaak uniek vaardigheden, kennis, expertise en improvisatievermogen gaan tijdens het ‘persproces’ verloren. En dat betekent ook verlies van concurrentiekracht.

Want in het huidige tijdsbeeld zie je dat de wereld steeds complexer wordt, concurrenten steeds creatiever, klanten veel meer keuze hebben en steeds gemakkelijker kunnen vergelijken. Het onderscheidend vermogen ligt lang niet altijd meer op sneller, beter en goedkoper. Voldoen aan de behoefte van de klant is de primaire taak. Naarmate de keuze groter is zal de klant zich eerder richten op zaken waarmee hij/zij zich kan identificeren op basis van lifestyle, groepsdenken, overtuiging of maatschappelijke bewustzijn.

De cultuur van het bedrijf zal dan primair gericht zijn op dat onderscheidend vermogen waar de klant zich mee identificeert. Grote kans dat de Toyota Way zijn doel voorbij schiet dan.

Dit neemt niet weg dat er altijd wel zaken zijn die gewoon strak geregeld moeten worden om bijvoorbeeld winstmarges te realiseren. De lean-principes staan dan echt wel overeind. Daarmee ontstaat een interessant spanningsveld. Want de hele lean-cultuur omarmen, dat is voor het gros van de MKB-bedrijven een brug te ver. Zelf zou ik het in elk geval niet aanraden, want de bedrijfscultuur moet in mijn beleving vooral de eigen identiteit van jouw bedrijf uitstralen. De vraag is of lean zichzelf daarmee buiten spel zet…

 

Stay tuned!

 

Ton Soons

CEO Bizzky  
Auteur “Business in Flow!”

Gratis business scan

Check zelf hoe jouw organisatie ervoor staat.

Gratis ebook "Business in Flow!"

Hoe werken succesvolle mensen samen? Wat zijn hun geheimen?